| Notera att kryss i ruta 1 ej skall räknas med i den totala poängsammanställningen | Nyckel Mentaltest fastställd 2007-01-01 | 
		
			| Syfte Samarbete Föremål/Förare 2 | 1 . Leker ej/leker själv/kommer ej | 2 Leker själv, kommer efter lång tidsfördröjning/ upprep uppm från förare | 3 Leker själv – men kommer efter uppmaning | 4 Leker själv – men kommer tillbaka | 5 Kommer snabbt tillbaka för fortsatt lek/kamp | 
		
			| Samarbete Föremål/TL 4 | Leker ej/leker själv/kommer ej | Leker själv, kommer efter lång tidsfördröjning/ upprep uppm från testled | Leker själv – men kommer efter uppmaning | Leker själv – men kommer tillbaka | Kommer snabbt tillbaka för fortsatt lek/kamp | 
		
			| Gripa; Ta tag 5 m. 3 | Griper ej/nosar på föremålet | Griper försiktigt eller nyper i föremålet | Griper direkt men ej med hela munnen, alt griper direkt och tappar | Griper med hela munnen, ngn tidsfördröjning | Griper direkt med hela munnen, hög fart och intensitet | 
		
			| Ta tag 40 m. 3 |  |  |  |  |  | 
		
			| Gripa; Hålla i 5 m. 3 | Griper ej. | Löst bett, tappar taget vid upprepade tillfällen. | Tuggar eller byter tag upprepade gånger. | Tuggar/byter tag vid något tillfälle. | Fast bett, håller i samtliga moment. Alt växlar till bättre bett 1 ggr som bibehålls. | 
		
			| Hålla i 40 m. 4 |  |  |  |  |  | 
		
			| Gripa; Slita, dra 5 m. 2 | Håller ej. alt Kliver ur under passivitet och återgår ej i aktivitet inom tidsramen. | Håller, men drar inte emot. | Växlar mellan att hålla och dra emot. | Drar emot tills testledaren släpper. | Rycker, drar emot även under den passiva delen -till testledaren släpper. Alt. intensivt ruskande | 
		
			| Slita/dra 40 m. 2 |  |  |  |  |  | 
		
			| Förföljande 2 | Startar inte eller når inte in i banan. | Startar men avbryter. | Startar med hög fart, springer förbi bytet. Kan vända | Startar tveksamt eller håller låg fart. Kan öka farten efter hand, fullföljer. | Startar med hög fart målinriktad. | 
		
			| Förföljande; Gripande 3 | Nonchalerar föremålet. Alt. springer inte fram. | Griper inte, nosar på föremålet.. | Griper tveksamt eller med tidsfördröjning. | Griper direkt, släpper. | Griper direkt. Behåller föremålet i minst 3 sek. | 
		
			| Uthållighet 6 | Framme, direkt tillbaka alt. Går ej fram | Framme jobbar mindre än 30 sekunder | Jobbar i 30 sekunder | Jobbar i 60 sekunder | Jobbar i 90 sekunder, hämtas av föraren | 
		
			| Social självsäkerhet 10 | Ängslig, osäker går ej att hantera | Social osäkerhet i alla situationer | Social osäkerhet i flera situationer | Socialt säker i de flesta situationer. | Socialt säker i alla situationer. | 
		
			| Social nyfikenhet 8 | Undviker, skygg | Överdrivet nyfiken, påträngande | Neutral, låter sig klappas | Besvarar när figurant bjuder | Normalt nyfiken när anledning finns | 
		
			| Socialt samspel 8 | Svarar ej på lekinviter | Svarar svagt på lek & lekinviter -kan avbryta | Svarar snabbt på lek & lekinviter, svår att bryta | Svarar på lek & lekinviter | Inbjuder och spelar med på lek & lekinviter | 
		
			| Handlingsförmåga 10 | Försöker inte lösa problemen. | Försöker endast kortvarigt eller med liten aktivitet lösa uppgifter i de flesta situationer. | Löser uppgifter i de flesta situationer. | Är aktiv för att lösa uppgifter i de flesta situationer.. | Är aktiv för att lösa uppgifter i samtliga situationer. | 
		
			| Anpassningsförmåga 10 | Anpassar med låg intensitet i samtliga testsituationer | Anpassar med hög intensitet i samtliga testsituationer | Anpassar intensitet – men med tidsfördröjning | Anpassar intensiteten i de flesta testsituationer | Anpassar intensiteten i samtliga testsituationer | 
		
			| Koncentration 10 | Låg grad av koncentration i de flesta situationer. (kan utföra ovidkommande handlingar) | Koncentrerad i viss omfattning, men med längre avbrott i flera situationer. (Kan utföra ovidkommande handling) | Oftast koncentrerad, men med kortare avbrott i flera situationer, eller längre avbrott i enstaka situationer (1-2) | Koncentrerad, men med kortare avbrott i enstaka situationer (1-2) | Obruten koncentration från tagen retning till avreaktion i samtliga situationer. | 
		
			| Avreaktion 10 | Kan ej avreagera alt tar mycket lång tid för avreaktion, bygger på sig | Tar lång tid för avreaktion i flera situationer | Avreagerar med någon tidsfördröjning i flera situationer – alt lång tid i en enstaka situation | Avreagerar med någon tidsfördröjning i enstaka situationer | Avreagerar snabbt i alla situationer | 
		
			| Minnesbilder 5 | Störs av minnesbilder, många undvikande beteenden | Kommer väl ihåg, ofta undvikande beteenden | Visar minnesbilder, med enstaka undvikande beteenden | Visar flera minnesbilder utan undvikande beteenden. | Visar enstaka minnesbilder utan undvikande beteenden. | 
		
			| Rädsla 4 | Flyr i de flesta testsituationer alt. blir passiv. | Pendlar mellan enstaka flyktstarter och kontroll. | Står emot, pendlar, intensitetssänkning, undanmanöver | Står emot, undanmanöver eller ngn intensitetssänkning | Står emot i alla testsituationer, visar ingen rädsla | 
		
			| Aggressivitet 3 | Visar kvarstående aggression | Visar stor aggression | Visar ingen aggression /visar kortvariga aggressionsyttringar | Visar liten aggression | Visar måttlig aggression i form av kroppsspråk, väl anpassad till hotet | 
		
			| Nyfikenhet 8 | Går inte fram | Lång tid med hjälp för att gå fram | Går fram med hjälp | Går fram utan hjälp i de flesta situationer men med tidsfördröjning | Snabbt fram utan hjälp i samtliga situationer | 
		
			| Skott | Avviker från platsen | Undvikande reaktioner alt låsningar, kvar på platsen | Aktivitetshöjande reaktioner. Kvar på platsen, ingen ängslan. | Kontroll vid flera skott | Ingen reaktion, kontroll första skottet |